Eerste dagen

14 februari 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Hoi! Het duurde even, maar ik heb nu de tijd om even wat te schrijven voor de thuisblijvers. De vlucht van Amsterdam naar Kaapstad was een lange zit, maar verder prima. Samen met mijn huisgenoot (ontmoet op het vliegveld van Kaapstad) werden wij op onze accommodatie warm ontvangen door onze andere huisgenoot en 2 van haar vrienden. Het was toen al 00.30, dus zijn na een korte rondleiding onze bedden ingedoken.

De vrijdag ben ik met een van mijn huisgenoten en een vriend van haar naar Waterfront geweest, een mooie haven met nog mooiere terrasjes (!). Eind van de middag hadden we in een leuk tentje een borrel met alle studenten van 4exchange (bemiddelingsorganisatie). Hier heb ik een hoop mensen ontmoet, leuke gesprekken gevoerd en misschien een klein biertje gedronken.

De zaterdag dacht ik alvast wat te doen voor school, waar ik een weekje mee achterliep. Mijn huisgenoot kwam gelukkig met een beter plan en vroeg of ik mee wilde naar het strand met haar vrienden. Wie ben ik dan om nee te zeggen? Helaas ben ik, zoals jullie weten, niet echt een ster in bruin worden. Ik ga nu dan ook door het leven als kreeft. Niet ideaal, maar handig als je geen schaar mee hebt.

Zondag ben ik dan toch maar even uit de zon gebleven en heb ik de keuken schoongemaakt. Ja, echt. Voor degene die mijn kamer kennen, deze keuken was erger... 's Avonds was gelukkig de zon onder en kon ik even genieten van cocktails voor de helft van de prijs (5 tot 9 elke zondag!!)

Ook wel interessant om te melden is bizarre verschil tussen arm en rijk hier. Er staan dikke villa's met 3 meter hoge hekken en een wijk verder leven mensen onder een aantal dekens. Bij verkeerslichten lopen mensen met bordjes tussen de auto's door waarop ze vragen voor kleding, eten of geld. Eentje wilde graag geld voor karatelessen omdat zijn vrouw was ontvoerd door aliëns, altijd lastig.

Maandag mocht ik beginnen met stage, dacht ik dan. Dit bleek echter alleen een rondleiding en kennismaking te zijn. Toch was dit voor de eerste dag even genoeg. De verhalen van mijn stagebegeleidster over de jongens kwamen best even binnen. HIV, zware verwaarlozing, gangs en agressie, alles erop en eraan. Een paar jongens daar al ontmoet, maar nog lang niet allemaal.

Dinsdag dan écht de eerste stagedag, dacht ik alweer. Deze was echter ook maar tot 13u. De stagebegeleidster had al verteld dat ze dit deed om ons te laten wennen en niet teveel in één keer hoeven te verwerken. Een van de jongens liet op Google Street View zien waar hij vandaan kwam. Een zooitje pallets, meer was het niet. Bizar. Verder wel een leuk gesprek gehad met een van de caretakers daar. Hij vertelde mij dat de jongens graag voetballen. Toen ik hier verder over vroeg bleek dat ze 1 lekke bal hadden. Toen ik naar huis ging, ben ik dus maar even snel langs de winkel gegaan om 2 nieuwe ballen voor de jongens te halen. Ben benieuwd wat ze ervan vinden!

Groetennnnn

p.s. Hoi oma

1. Karin Verdel:
    Leuk stukje. Geniet ervan. We blijven je volgen
  2. Joycieee:
    Nice!!!!
  3. Sandra:
    14 februari 2017
    We kijken uit naar je volgende verslagen.
  4. Anouska:
    14 februari 2017
    Al genoeg meegemaakt superleuk om je zo te volgen geniet ervan
  5. Peter:
    Erg leuk aniet.
    Je gaat je zeker niet vervelen daar.
    En benieuwd wat ze er van vinden als je daar morgen met ballen aan komt zetten.
    Maar dat lezen we vast wel.
    Straks heb je een eigen team daar de FC ANITA
  6. Katie:
    14 februari 2017
    Leuk stukje Aniet! Pas je op dat je straks geen bier meer lust met al die cocktails? Have fun!
  7. Juud:
    14 februari 2017
    Je hebt die mag toch zeker wel geld gegeven voor z'n katatelessen...
  8. Annalouise:
    Super leuk Anita!!!!!
    Ik kijk uit naar je volgende verhaal
  9. Like en Rob:
    14 februari 2017
    Toevallig van de week een interview gelezen van Vera Pauw over het (vrouwen)voetbal in Zuid-Afrika. We zien een schone taak voor jou. Geniet ervan.
  10. Isabelle:
    Super gaaf zeg! Enjoy!
  11. Bianca:
    15 februari 2017
    Leuk om te lezen! Ik denk dat ze die nieuwe bal echt heel tof gaan vinden! En hopen dat je snel geen kreeft meer bent. Veel plezier!
  12. Danique:
    15 februari 2017
    Nog heel veel plezier daar Anita! (ik spreek denk ook namens de rest van het team). Lekker voetballen met de jongens daar zoals beloofd!!!
  13. Opa ark:
    16 februari 2017
    Anita, heb al gereageerd op je verhaal. Nu ook hier. Fijn je zo te kunnen volgen! Hou je taai. Ik denk dat je snel een elftal hebt om mee te voetballen. DAT heeft al een bijzonder contact! Liefs Opa.